Ett halvår sen vi utvandrade.

Idag är det 6 månader sen vi landade i Brasilien och barnen och jag för första gången satte våra fötter på brasiliansk mark. Det är ju helt sjukt egentligen när jag tänker på det, att jag bara flyttade hit. Utan att ens ha besökt landet innan. Men det gick det också. Och det blev till och med rätt bra.

En av de första dagarna efter vi hade fått tillgång till vårt hus.

Om jag tänker tillbaka på detta halvåret kan jag konstatera att de första tre månaderna var rätt tuffa. Barnen var ledsna i skolan. Jag var ledsen hemma. Vi bodde i ett tomt hus utan våra egna saker och med väldigt lite leksaker och kläder. Och vi förstod i princip ingen portugisiska.

När vi kom i oktober var det också väldigt kallt. Eller väldigt och väldigt. Det var runt 10 grader. Men problemet är att det inte är mycket varmare inomhus och vi eldade i vår pelletskamin för att få upp temperaturen.

De första tre månaderna, fram till jul, var ett himla kämpande. Vi kämpade med barnen, för att få det att funka i skolan, för att få internet (tror jag skickade runt 100 mejl i detta ärende), för att få flygfrakten och containern. För att inte tala om alla besök på olika myndigheter och banker för att få alla siffror, personnummer och bankkonton att funka.

För att inte allt skulle bli jobbigt, tråkigt och vardag bestämde vi tidigt att vi skulle försöka hitta på så mycket som möjligt på helgerna och försöka få med oss positiva upplevelser.

Vi gick på cirkus!
Vi försökte lära känna vår nya stad.
Så fort det var fint väder badade vi i poolen. Trots att grannarna tyckte vi var tokiga, eftersom det bara var vår.
Och vi reste! Första resan gick till Bombinhas. Vi njöt av sol, bad och att vara med varandra
En helt fantastiskt mysig restaurang precis på stranden med underbart goda räkor.

Många resor har det blivit. Till Ilha do mel i två omgångar, till Bombinhas, till Caioba, Morretes och Balneario Cambriu två gånger. Och däremellan har vi gjort utflykter till parker i närheten och besökt många restauranger i stan. Det har gjort att vi har många positiva minnen av den första tiden också.

Vackra och charmiga Morretes mitt i regnskogen.
Balneario Cambriu med sin strand och sina skyskrapor.
Ett favoritminne - rodel i regnskogen.
Så kul!

Efter tre månader kom första vändningen. Då kom containern med våra saker och vi kände oss lite mer hemma. Barnen fick jullov och en behövlig paus från skolan. Och vi fick första besöket från Sverige av bästa Jenny och Linus som kom och hälsade på oss. Underbart!

Vi var på Ilha do mel tillsammans. Och tog fel båt hem. Istället för en halvtimma åkte vi i tre timmar och hamnade i fel stad.
En trött Jenny som undrar om vi någonsin kommer komma hem.
Med tanke på att vi faktiskt fick motorstopp så var det lite oklart.
Till slut kom vi fram till Paranagua och fick klämma in oss i en taxi och åka tillbaka till rätt ställe.

Efter jullovet gick det lite lättare för barnen i skolan. De visste liksom vad som väntade. Och de hade ett hem att komma hem till när skolan var slut. Och sen fick vi fler besök från Sverige. Farmor och farfar kom med saker och godis från Sverige. Och sen kom Johan med ännu mer.

Det mesta har fallit på plats. Alfred pratar numera en hel del engelska och Molly med. Men det har hon gjort ett bra tag. Jocke och jag tar oss fram helt okej på portugisiska.

Om en dryg vecka får vi ytterligare besök från Sverige. Då kommer mamma och pappa! Vi längtar. Då ska vi resa till Foz de Iguacu och besöka de stora Iguazuvattenfallen.

#1 - - Jenny G:

Tänk va ni hunnit med ändå?! Skrattar ihjäl mig när jag såg bilden på motorstoppet! Det va ju i efterhand sjukt roligt!!! 😂 Spännande med vattenfallet nu! Ännu ngt nytt och spännande! Längtar till er! ❤

Svar: Ja det är sjukt kul! 😂 Vi längtar efter er också.

#2 - - Ingmarie Hangby:

Tänk att ni har varit i Brasilien i ett halvår nu! Det har ju varit en stor omställning för er alla! Varit med om riktig kyla och fått vara vid stränder där det är varmt och skönt! En massa andra saker och händelser för er som man fått tagit del av tack vare bloggen och besöket hos er givetvis! Önskar er nu alla en fortsatt fin vistelse i vackra Brasilien! Kram från oss !

Svar: ❤️

#3 - - Emma:

Underbart att läsa och se bilder som sammanfattar er tid! Skönt att ni har det så bra nu dessutom. Kramar!